sobota 27. januára 2018

Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej │ Recenzia │ Ema Liber

Názov: Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej
Autor:
Ransom Riggs
Orig. názov: Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children
Vydavateľstvo: Plus
Rok vydania: 2017
Počet strán: 352
Väzba: pevná s prebalom
Anotácia: Hrozivá rodinná tragédia privedie šestnásťročného Jacoba na odľahlý ostrov pri pobreží Wallesu, kde objaví ruiny niekdajšieho sirotinca. Pri skúmaní opustených zákutí Jacob zistí, že deti slečny Peregrinovej, ktoré tam kedysi žili, boli nielen neobyčajné, ale mohli byť aj veľmi nebezpečné a ich odlúčenosť na opustenom ostrove nebola náhodná. Ba dokonca – nech to znie akokoľvek neuveriteľne – tie deti sú možno ešte stále nažive!







Tak ako mnohí, tiež milujem rôzne záhady z ľudskej histórie, ktoré nebolo možné vysvetliť alebo vyzerali tak absurdne, že sa jednoducho povedalo, že je to celé podvrh. Neobyčajné deti sú síce fikcia, no od nášho sveta nemajú ďaleko...

O Domove pre Neobyčajné deti slečny Peregrinovej som počula prvý krát, keď v roku 2016 vyšiel od Tima Burtona film. Veru, aj som sa chystala do kina, no akonáhle som zistila, že je film natočený podľa knihy, moja povaha ála najprv čítať, potom pozrieť, mi všetky plány piatkového kina zatrhla.
Na knihu som čítala veľa pozitívnych recenzií, vraj je lepšia ako film (ako sa to už poväčšine stáva) a svojim originálnym príbehom vás úplne pohltí. Nuž, nakoniec som sa k nej dostala až tento rok vďaka môjmu bratovi, ktorý sa ju rozhodol kúpiť. Nebola by som to ja, kebyže mu ju ihneď neznárodním a neprečítam na jeden dych.

Originálny príbeh? Áno, z časti môžeme povedať, že autor vymyslel perfektnú dejovú zápletku, avšak deti, ktoré lietajú sme už videli v Petrovi Panovi a ženy, ktoré sa premieňajú v zvieratá (tu konkrétne na vtáky) taktiež (Harryho Pottera vám predstavovať nemusím).
Oceňujem prelínanie časov aj napínavé rozuzlenie a koncové prekvapenie, nuž dialógy a opis príbehu boli pre mňa slabším znakom knihy. Rozhovory boli strohé, bez emócií, veľakrát opakované a príliš jednoduché. Je samozrejmé, že asi takto by to prebiehalo v reálnom živote, ale knihy by predsa mali byť písané s trochou pompéznosti a svižnejším rozprávaním. Vďaka tomu sa človek vie tak rýchlo zahĺbiť do príbehu. Opis nejakého momentu boľ veľakrát zhrnutý do jednej či dvoch viet a zrazu bolo na vás ako ste si to predstavili.

Vzťahy medzi postavami boli taktiež zaujímavé a zároveň zvláštne. K nikomu okrem hlavnej postavy Jacoba som si nevytvorila hlbší vzťah. Dokonca ani k riaditeľke Peregrinovej, ktorá vyzeral ako najviac prešpekulovaná postava. No nebola.


Postavy? Jacob sa mi páčil, jeho odhodlanie a odvaha niečo nájsť a vysvetliť nevysvetliteľné. No, zároveň mi prišiel málo zvedavý, ako keby si už povedal našiel som niečo, mám niečo a ďalej do toho rýpať nejdem. Ach, a ja som chcela, aby preskúmal každý kút domu.
Emma, so schopnosťou vytvárať oheň, bola navonok drsná a vo vnútri jemné žieňa. Také klišé, ale dalo sa to zvládnuť. Millard bol vtipný, veľakrát som sa s ním stotožnila a ostatné deti tam mali priestoru na pár viet.Najväčšie sklamanie, ako som už spomínala, bola pre mňa riaditeľka. No ták, aj vy by ste určite snívali o badass, neskutočne krutej, drsnej a sarkastickej osôbke, ktorá by každého zachraňovala svojim rešpektom a šarmom, ale aj tak by ju všetci mali radi. Drahí moji - toho sa nedočkáte.

Kniha je odporúčaná 12+, presnejšie pre tínedžerov. Ja som, ale cítila ako keby som už tieto príbehy čítať nemala. Bolo to pútavé, čítanie som si užila, ale s odstupom času vnímam, že kniha je napísaná pre čitateľov do 15 rokov. Tí by knižku zhltli za jeden večer.


Zdroj obrázkov
Pre mňa bol príbeh málo emocionálny, s čím so sa zhodla aj s bratom, ktorý knihu čítal následne po mne. Na film sa určite v blízkej dobe chystám, no nezanevriem ani na knihy. Na pokračovania tohto slávneho príbehu sa teším rovnako ako na prvý diel a verím, že si to užijem omnoho viac. Nezostáva nič iné len dúfať.

Knihu teda hodnotím priemerne, ale prirátavam k hodnoteniu aj celkový vzhľad knihy. Vo vnútri boli totiž priložené fotografie, na ktorých boli vyobrazené deti alebo okamihy z príbehu, čo dodalo vašej atmosfére pri čítaní ešte väčšie grády.




Dávam teda 3.5/5 neviditeľných chlapíkov



Na záver by som veľmi rada poďakovala mojej drahej kamarátke Frederike za pomoc pri fotení.
Ďakujem, poklad! ♥♥
Odkaz na jej Instagram nájdete TU


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem Vám za komentár a majte krásny deň!